Verdiepingsles

Elke maand kun je meedoen aan een verdiepingsles. Denk aan een les waar de ademhaling centraal staat. Of een les die helemaal gaat over hartopeners. Of oefeningen voor heupen en bekken. Of een les waarin we ons focussen op de balans. De ene keer is het een meer actieve les. Een andere keer is het meer ontspannen les. Helemaal afhankelijk van het thema dus. Ik haal mijn inspiratie uit iyengar yoga, pranayama (ademhalingsoefeningen), functionele fitness, cognitieve fitness en mobiliteitstraining.

Zie de agenda voor de eerstvolgende verdiepingsles.

Deze maand...

In de verdiepingsles van mei gaan we oefeningen doen om ons zenuwstelsel te kalmeren. De nervus vagus is misschien wel dé belangrijkste zenuw van het lichaam. De zenuw brengt het lichaam van een actiemodus naar ruststand. De nervus vagus verbindt onze hersenen met veel belangrijke organen in ons lichaam. Daarnaast activeert de nervus vagus ook andere delen in ons brein (hypothalamus en amygdala). En laten die delen nu net super belangrijk zijn voor het reguleren van onze emoties. De nervus vagus wordt juist actief als je in de rustmodus komt. Bij ontspanning van deze zenuw, werkt de zenuw. Staat er dus constante spanning op? Dan heb je een grote kans op emotionele, maar ook lichamelijke klachten. Dus je kunt wel nagaan dat deze zenuw van groot belang op je mentale én fysieke welzijn. De verdiepingsles is voor een ieder te doen. We doen ademhalingsoefeningen, zelfmassage, en eenvoudige yogahoudingen (eventueel op de stoel). Je bent meer dan welkom!