Referenties

Nynke, november 2017
Zwangerschapsyoga is zeker een aanrader. Geen zweverig gedoe, gewoon heerlijk ontspannen bezig zijn met (bewegings)oefeningen. Ik ben naar zwangerschapsyoga gegaan om voornamelijk de ademhalingsoefeningen mij meer eigen te maken en mijn bekken en rug zo soepel mogelijk te houden. Ik heb er veel aan gehad en zou zo weer lessen gaan volgen. Jannie bracht het ook altijd zeer leuk. Ze weet wat ze doet en je merkt dat ze veel van het (zwangere)lichaam weet. Relaxte sfeer. Alles bij elkaar vond ik het een zeer mooi pakket en kijk ik zeer tevreden terug op de lessen die ik heb gevolgd.

Margriet, augustus 2017
Vanaf 17 weken zwangerschap ben ik begonnen met de zwangerschapsyoga bij Studio Puer. Vooral de ademhalingsoefeningen leken mij erg goed, zodat ik niet in paniek zou raken tijdens de bevalling. Maar ik kwam erachter dat het zoveel meer is dan dat! Tijdens de lessen is er de mogelijkheid om onze ervaringen even te kunnen delen, je doet allerlei oefeningen die tijdens de zwangerschap je klachten helpen voorkomen of verminderen, maar je komt ook heerlijk tot rust. Erg fijn!!! Tijdens de zwangerschap en de bevalling heb ik ontzettend veel aan de oefeningen gehad. Ik kan het iedere zwangere aanbevelen!

Sandra, juli 2017
Met 20 weken zwanger ging ik van een erg drukke baan, naar complete rust. Op aanraden van de verloskundige ben ik zwangerschapsyoga gaan doen. Ik heb me leren ontspannen. Ik werd mij bewust van alle veranderingen in mijn lichaam tijdens de zwangerschap. De ademhalingsoefeningen hebben mij geholpen om te ontspannen tussen de weeën door en ook bij het persen. Wat ik tijdens de yogales ook fijn vond, is dat we begonnen met een rondje hoe je erbij zit. Fijn om van elkaar te horen hoe het gaat. Ik raad het echt elke vrouw aan om dit te doen. Is het niet voor de ademhaling dan wel voor de  pu(e)re ontspanning.

Marrit, juli 2017
Via via kreeg ik een tip over de zwangerschapsyoga. De eerste keer was nog een beetje onwennig, omdat ik van tevoren niet echt wist wat me te wachten stond. Maar het beviel mij goed en ik heb dan ook wekelijks de lessen gevolgd. Ik heb het als erg fijn en leerzaam ervaren. Jannie weet veel van het vrouwelijk lichaam en mede hierdoor ging ik de bevalling rustig en vol vertrouwen in. Tijdens het opvangen van de weeën hebben de oefeningen mij erg geholpen. Ik kan het elke zwangere vrouw aanraden!

Klaske, juni 2017
Ik heb een aantal maanden zwangerschapsyoga gevolgd bij Jannie. Een heerlijk moment van rust in mijn drukke week. De tips van Jannie hebben ervoor gezorgd dat ik tijdens de bevalling ontspannen was en veel zelfvertrouwen had. Een aanrader voor iedereen die goed voorbereid de bevalling in wil gaan.

Gryte, juni 2017
Rond week 32 van mijn zwangerschap ben ik begonnen met zwangerschapsyoga. In eerste instantie voor de ontspanning en de ademhalingsoefeningen. Maar ik heb nog veel meer geleerd. Het was elke week een heerlijk rustmoment waarbij je heel bewust aandacht schonk aan jezelf en je baby. Ik heb veel oefeningen geleerd die erg waardevol waren voor de zwangerschap en de bevalling. Jannie geeft iedereen perspoonlijke aandacht en als je (lichamelijke) klachten had, wist ze hier altijd goed op in te spelen! Kortom een hele goede en fijne ervaring tijdens mijn zwangerschap!

Marianne, april 2017
De zwangerschapsyogalessen waren altijd heel relaxt en ook gezellig met een hele groep zwangere meiden! Het was voor mij echt even een stukje ontspanning. Helaas kreeg ik een geplande keizersnede waar ik wel erg zenuwachtig voor was. Dankzij de ademhalingsoefeningen kon ik toch nog een beetje rustig blijven en heb ik toch ook nog wat aan de yogalessen gehad!

Marije, maart 2017
Dankzij een tip kwam ik bij de zwangerschapsyoga van Jannie terecht. De lessen waren heel anders dan de yogalessen waarmee ik bekend was. Maar dankzij haar enthousiasme en de ontspannen en gezellige sfeer was ik snel gewend.
Jannie geeft je tijdens de lessen op een nuchtere en praktische manier tips die bruikbaar zijn tijdens je zwangerschap en je bevalling. Wat mij heel erg heeft geholpen tijdens de bevalling waren de ademhalingsoefeningen die we hadden gedaan tijdens de lessen. Iedere week even bewust bezig zijn met alle veranderingen van mijn lichaam tijdens de zwangerschap, zowel mentaal als fysiek, heeft mij erg goed gedaan. Want wat is het bijzonder!

Wietske, februari 2017
Hoewel ik vrij laat in mijn zwangerschap nog ben begonnen met yogalessen heb ik er ontzettend veel aan gehad. Niet alleen tijdens mijn zwangerschap maar ook zeker tijdens de bevalling. Tijdens de lessen kon ik helemaal tot de rust komen. Door de ademhalingsoefeningen kon ik deze rust ook tijdens mijn bevalling vasthouden. Mijn bevalling verliep heel anders dan ik had verwacht. Ik werd ingeleid in het ziekenhuis terwijl ik had gehoopt op een thuisbevalling, maar door de adviezen en oefeningen van Jannie kon ik hier goed mee omgaan. Daarnaast zorgden de yogalessen er ook voor dat ik tijdens de zwangerschap even bewust stil stond bij het wondertje in mijn buik en leerde ik daarnaast meer te vertrouwen op mijn lichaam. Ik ben ontzettend blij dat ik er voor heb gekozen om zwangerschapsyoga bij Jannie te volgen en kijk er met veel plezier op terug!

Tineke, november 2016
Toen ik 15 weken zwanger was ben ik begonnen met zwangerschapsyoga. Na een zeer beroerde start van mijn zwangerschap wilde ik graag iets van ontspanning doen. Ik vond de yogales erg fijn om te doen en kwam heerlijk tot rust. Ook heb ik geleerd om goed met mijn ademhaling om te gaan. Daarnaast leerden we nuttige oefeningen voor het bekken. Ik ben erg blij dat ik gekozen heb voor zwangerschapsyoga.

Joke, november 2016
Ik ben ontzettend dankbaar en blij dat iemand mij getipt heeft over zwangerschapsyoga. Het waren leuke en leerzame lessen. Tijdens de bevalling was ik erg rustig en heb ik meerdere keren aan de woorden van Jannie gedacht. Ik heb veel oefeningen kunnen doen en ik heb veel gehad aan de ademhalingsoefeningen.

Alies, november 2016
Vanaf 14 weken zwangerschap ben ik gestart met zwangerschapsyoga bij Jannie. Een gezellige groep, een enthousiaste nuchtere yogalerares en 1x per week een uur tijd voor jezelf. Een uur waarin je je ervaringen kan delen met de rest, waarin je tijd neemt voor jezelf en waarin je je eigen lichaam en de veranderingen die komen tijdens de zwangerschap leert kennen. Je krijgt tips en adviezen voor je klachten, ademhalingsoefeningen om de rust te vinden (tijdens zwangerschap en bevalling). Tips voor een goede houding en voor je bekken. Tijdens de bevalling heb ik veel gehad aan de ademhalingsoefeningen. Jannie leert je om je te concentreren op je lichaam wanneer dit het belangrijkst is. Zonder deze lessen had ik het ongetwijfeld veel zwaarder gehad. Voor iedere zwangere zou ik zwangerschapsyoga adviseren!

Marijke, oktober 2016
Ik volgde al yoga bij Jannie en ben overgestapt naar zwangerschapsyoga vanaf week 14. Door het drukke leven vergeet je soms hoe bijzonder een zwangerschap is en door yoga was dit echt even een momentje voor mij en de baby. Elke les werden er houdingen en ademhalingstechnieken gedaan. Deze heb ik goed kunnen toepassen tijdens de bevalling. Ik heb de lessen als zeer prettig ervaren en ik zou het iedere zwangere aanbevelen!

Trientsje, oktober 2016
Ik ben de zwangerschapsyoga gaan volgen voor de rust. Eén keer per week een moment voor mezelf en de baby. Dit heb ik als zeer prettig ervaren. Ik heb veel geleerd over het bekken, de juiste houding en de juiste ademhaling. De uitleg was ook heel duidelijk. De oefeningen die ik leerde, kon ik goed toepassen tijdens de bevalling. Ik voelde mij sterk in mijn schoenen staan. Kortom ontspannende, leerzame maar ook gezellige lessen.

Martine, augustus 2016
Vanaf dat ik 18 weken in verwachting was, heb ik zwangerschapsyoga gedaan. Ik heb dit als heel ontspannend ervaren. Daarnaast veel geleerd over juiste lichaamshouding (tijdens zwangerschap maar ook daarbuiten), verschillende vormen van ademhalen en wat je daarmee kunt bereiken en nog veel meer. Na de les voelde ik me rustiger in mijn hoofd en lichaam. Jannie geeft de les op een fijne, professionele wijze waarbij ook tijd is voor even kletsen en een geintje. Aan te bevelen dus!

Anna, augustus 2016
Tijdens de zwangerschap van mijn tweede dochter heb ik, net als tijdens de eerste zwangerschap, yogalessen gevolgd. Het was fijn om even een moment te hebben van rust waarbij je heel bewust bezig bent met je lichaam en zwangerschap. De lessen waren ontspannend met prettige oefeningen die ik heb kunnen gebruiken om de eerste weeën op te vangen. Mede door de yogalessen had ik vertrouwen in mijn lichaam en heb ik een voorspoedige bevalling gehad.

Foekje, juli 2016
Vanaf 15 weken ben ik gestart met de zwangerschapsyoga. Vooral om een momentje rust te vinden in een druk leven. Het was fijn om met mede zwangeren oefeningen te doen en klachten en kwaaltjes te delen, maar vooral fijn om goede houdingen en ademhaling aan te leren. Ik heb geleerd om goed naar mijn lichaam te luisteren en tijd en de rust te nemen voor mij, mijn lichaam en de kleine. Waardevol tijdens de zwangerschap, de bevalling en ook zeer zeker voor na de bevalling. De ademhalingsoefeningen heb ik tijdens de hele bevallig kunnen toepassen. Zonder die oefeningen had ik het op de natuurlijke manier niet gered! Ik kan de yoga zeer zeker aan iedereen aanraden!

Rooske, juli 2016
Ik ben begonnen met zwangerschapsyoga toen ik 14 weken zwanger was van ons eerste kindje. Al meteen in het begin van de zwangerschap had ik rugklachten en mede door mijn zittend beroep werden deze alleen maar erger. Na een lange dag werken was er dan ook niet meer de puf om te gaan bewegen, hiervoor is zwangerschapsyoga ideaal! Tijdens de yogalessen ben je met je lichaam bezig zonder dat dit energie kost, integendeel je krijgt er juist energie van! Door de verschillende yogaoefeningen houd je je lichaam (en vooral rug en bekken) soepel en de door de bijbehorende ademhalingsoefeningen is het echt even een moment om te ontspannen. Ook een moment om echt bewust te zijn van je zwangerschap, van je baby in je buik. En natuurlijk is het ook altijd leuk om ervaringen te delen met andere zwangeren. Ik ging dan ook elke week met veel plezier naar de les! Ik kan het dus elke zwangere vrouw aanraden!

Hinke, maart 2016
Ik ben gestart met de zwangerschapsyoga rond de 17 weken. Ik had behoefte aan genietmomentjes van de zwangerschap. Doordat het ons tweede kindje was en daarbij ook nog een verhuizing en werk vlogen de weken voorbij. Het was heel fijn om ademhalingsoefeningen en meditatieoefeningen te doen en bewust te zijn van de zwangerschap en de baby. Tijdens mijn eerste bevalling heb ik me niet bewogen in bed en overviel de pijn me. Dit hoopte ik met de oefeningen en tips van Jannie anders aan te gaan pakken. Helaas werd de tweede bevalling een geplande keizersnee maar tijdens mijn herstel heb ik zeker baat bij de oefeningen gehad! Zouden we ooit een derde kindje krijgen dan ga ik weer voor de yogalessen!

Grytsje, februari 2016
Vanaf mijn 15e zwangerschapsweek ben ik begonnen met zwangerschapsyoga bij Studio Puer.  Wat heb ik hier ontzettend veel aan gehad! Ik heb heel veel geleerd en kunnen toepassen tijdens de zwangerschap, uiteraard tijdens de bevalling, maar ook daarna. De lessen zijn heel erg fijn, even tijd samen met je kleine wondertje in je buik. De oefeningen zijn niet moeilijk en voor iedereen prima te doen. Jannie geeft ontzettend veel tips, individueel maar ook in de groep. Uiteraard is het erg gezellig om samen met andere zwangere dames bezig te zijn en ervaringen te delen. Ik kijk met een fijn gevoel terug op de zwangerschapsyoga en raad het daarom ook iedereen aan.

Aafke, januari 2016
Zwangerschapsyoga is zeker een aanrader! Ondanks dat mijn bevalling anders is verlopen dan gehoopt heb ik tijdens de lessen geleerd om rustig te blijven en de juiste ademhalingstechniek toe te passen . Hier heb ik zeker baat bij gehad. Ook is het fijn om je deze bijzondere gebeurtenis samen met andere vrouwen te delen. Bij een volgende zwangerschap zou ik zeker weer yogalessen nemen.

Itty, december 2015
Vanaf de 22e week van mijn zwangerschap besloot ik een proefles zwangerschapsyoga te volgen. Dit beviel zo goed dat ik vanaf dat moment iedere week terugkwam. In mijn drukke bestaan met een fulltime baan, hobby’s etc, keek ik echt uit naar de dinsdagavond; een rustmoment waarbij je bewust stilstaat bij je zwangerschap. Tijdens de lessen deden we allerlei oefeningen die zowel fysiek als mentaal ondersteuning bieden om de zwangerschap zo prettig mogelijk te kunnen ervaren. Maar ook een gerichte voorbereiding op de bevalling kwam aan bod. De oefeningen zijn namelijk gericht op een goede ademhaling en het aannemen van verschillende houdingen die je tijdens de bevalling verlichting kunnen geven. De lessen worden op een professionele manier gegeven, maar in een fijne, ontspannen en gezellige sfeer. Het is bijzonder dat Jannie zoveel persoonlijke aandacht heeft voor een ieder die aanwezig is en ook gericht op ieders eigen vraag- of probleemstuk tips geeft. Naast het feit dat iedere week een verwenmoment voor mezelf was, heb ik tijdens de bevalling oprecht veel aan de oefeningen gehad. Ik kon mijn ademhaling heel goed onder controle houden, waardoor het opvangen van de weeën me heel goed af ging. Ook heb ik meerdere houdingen goed kunnen toepassen, zodat ik met een goed gevoel op de bevalling terug kan kijken. Ik kan het iedere zwangere vrouw aanraden; het is zelfs zo dat ik, nu ik inmiddels moeder ben onze schitterende zoon, de lessen stiekem nog wel eens mis. Mocht het ons gegund zijn dat ons zoontje in de toekomst een broertje of zusje krijgt, dan zal ik zeker opnieuw bij Jannie aankloppen voor de zwangerschapsyoga.

Siebrine, november 2015
Dit was mijn derde zwangerschap. Ik had tijdens deze zwangerschap bekkenklachten. Ik had ook totaal geen energie. Ik ben naar zwangerschapsyoga gegaan om me lekker te kunnen ontspannen. Iets wat ik zelf erg moeilijk vind. Je leert heel veel oefeningen die je kunt gebruiken tijdens de zwangerschap ter verlichting van je klachten. Veel van die oefeningen gebruik je ook tijdens de bevalling. Het zijn hele fijne lessen waarin persoonlijke aandacht en ontspanning zit, en bewustwording van  je lichaam en zwangerschap! Een echte aanrader!

Nelleke, november 2015
Ik ben gestart met yogalessen om te leren ontspannen en genieten van de zwangerschap te midden van de alledaagse hectiek waarin we leven. Je bewust worden van hoe bijzonder een zwangerschap wel niet is. Dat is zeker gelukt! Door de yogalessen heb ik optimaal van mijn zwangerschap kunnen genieten. Middels ademhalings- en meditatieoefeningen werd ons geleerd hoe we contact kunnen leggen met ons lichaam en wat zich daarbinnen allemaal afspeelt. Daarnaast werd ons geleerd hoe je met (ontspannings)oefeningen de pijn tijdens een bevalling het beste kan opvangen. Wanneer je ontspannen bent, maakt je lichaam endorfine aan in plaats van adrenaline wat de bevalling positief beïnvloed en ook de de mate van pijn die je ervaart.  Ook de verschillende bevalhoudingen die we hebben geleerd en hoe je de zwaartekracht in je voordeel kan laten werken, heb ik goed toe kunnen passen. Wat ik daarnaast prettig vond was de persoonlijke aandacht en tips die Jannie gaf. Ik heb geleerd dat ik de bevalling op vele manieren positief kon beïnvloeden. Dit gaf mij veel zelfvertrouwen. Uiteindelijk ben ik thuis in bad bevallen binnen drie en een half uur en kijk ik er zeer positief op terug!

Stiena, november 2015
De yogalessen waren voor mij een relaxed moment. Ik kan moeilijk tot rust komen maar tijdens de yoga lukte dit mij prima. Ik kwam altijd met een rustig gevoel thuis en na de yoga sliep ik altijd erg goed. Ik heb veel gehad aan de oefeningen, hierdoor was ik tijdens mijn zwangerschap fit en waren kleine pijntjes vaak snel over. Super fijn was het dat Jannie veel persoonlijke aandacht gaf. Ze ging specifiek op bepaalde klachten in en ze gaf tips en oefeningen hoe hiermee om te gaan. Tijdens de bevalling heb ik ook veel aan de yoga gehad. Veel oefeningen heb ik in de praktijk kunnen brengen en vooral door de ademhalingsoefeningen bleef ik erg rustig en kon ik de pijn goed aan. Ik kijk met veel plezier terug op de lessen en zou bij een eventueel volgende zwangerschap zeker weer lessen gaan volgen

Sjieuwke, augustus 2015
Vanaf mijn 15e zwangerschapsweek heb ik de lessen bij Jannie gevolgd.Ik heb er veel aan gehad. Tijdens de zwangerschap heb ik lang kunnen doorzetten met lichamelijk werk zonder klachten. Mede dankzij de tips van Jannie om deze klachten te voorkomen. Ook tijdens de bevalling heb ik veel gehad aan de oefeningen en het bewust bezig zijn met je ademhaling, waardoor ik rustig was en goed met de pijn om kon gaan. Ik zou het iedere zwangere aanraden om lessen te nemen.

Jeltinke, augustus 2015
Vanaf mijn 17e zwangerschapsweek heb ik lessen bij Jannie gevolgd. Een fijn momentje voor mezelf om bezig te zijn met de zwangerschap. Jannie reikt veel oefeningen aan die je helpen om je zo fit mogelijk door de zwangerschap te laten gaan en om de bevalling zelf zo prettig mogelijk te laten verlopen. Ik kon de ademhalingsoefeningen en het opvangen van de weeën goed toepassen. Verder is het prettig dat Jannie goed luistert en voor ieder persoonlijk ook tips en oefeningen geeft, bijvoorbeeld als je rug- of slaapklachten hebt. Ik zou iedereen die zwanger is een proefles aanraden!

Mijke, augustus 2015
Dit was mijn tweede zwangerschap. Ik heb eerder zwangerschapsyoga gevolgd in Kollum. Dit is erg goed bevallen. Nu wordt het ook aangeboden in Dokkum en besloot hier weer gebruik van te maken. Herhaling is altijd goed en ik vond het prettig om in de hectiek van alle dag een moment voor mezelf te creëren. Jannie heeft een holistische aanpak. Dat wil zeggen ze gaat in op fysieke technieken en benadrukt ook het mentale aspect van een bevalling. Ik vind dat erg prettig. Daarnaast is ze nuchter en geeft de les met humor. Een fijn uurtje om naar uit te kijken! De technieken hebben mij bevestigd dat het op ademhaling neerkomt. En mentaal contact maken met je kindje.

Gerda, augustus 2015
Vanaf 30 weken zwangerschap ben ik zwangerschapsyoga gaan volgen. Door de yoga kon ik me tijdens de bevalling veel beter ontspannen. De ademhalingstechnieken hielpen heel erg om rustig te blijven. Mijn bevalling duurde erg lang en door de oefeningen kon ik het veel langer uithouden. Het is een aanrader voor iedereen om deze lessen te volgen. Het helpt je echt om de controle los te laten en om te ontspannen. Bovendien geeft Jannie de les op een hele leuke en onstpannen manier waarin er ruimte is om te vertellen hoe het met je gaat.

Anita, juli 2015
De laatste 10 weken van mijn zwangerschap heb ik yogalessen gevolgd bij Studio Puer. Aangezien het mijn 3e zwangerschap was, vond ik het toch fijn om door middel van yoga mij voor te bereiden op de bevalling. Elke bevalling is uiteindelijk weer anders. De weken voor de bevalling ben je vooral bezig met hoe zal het gaan, kan ik het wel, zou het me lukken? Door de ademhalings-  en ontspanningsoefeningen van Jannie kreeg ik een fijn en rustig gevoel waardoor ik met vol vertrouwen de bevalling ben ingegaan. Daarnaast deden we ook oefeningen die je kon gebruiken bij de bevalling om de weeën op te vangen en ook als jij beweegt stimuleert dit de baby ook om geboren te worden. Samen met mijn partner hebben we een partnerles gevolgd. Dit was ook verhelderend en ontspannen.  De yogalessen raad ik iedereen aan. Ik vond het een goede voorbereiding. Ik vind dat Jannie veel kennis heeft en je op de juiste manier kan helpen! Bedankt hiervoor!

Weija, mei 2015
Ik vond de zwangerschapsyoga erg fijn. Het was ontspannend en rustgevend! Ondanks dat ik erg laat begon aan de yoga, heb ik er veel van opgestoken. Tijdens de bevalling, vooral de eerste twee uren, heb ik er veel aan gehad. De ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen en het heupdraaien waren fijn om te doen. Daarna ging het erg snel. Omdat de bevalling medisch werd, moest ik naar het ziekenhuis toe, een uur rijden. Helaas kon ik amper iets doen in de auto. In het ziekenhuis aangekomen had ik volledige ontsluiting. Een korte maar heftige bevalling waar de zwangerschapsyoga me goed geholpen heeft. Heel erg bedankt!

Wietske, mei 2015
Het heupdraaien, staand duwend tegen muur en op de skippybal hebben me goed geholpen. Toen ik vanaf 6 cm toch moest liggen (omdat ze niet goed lag), ben ik gaan liggen op mijn linkerzij. Het heeft mij op het eind goed geholpen om de ontspanning naar beneden te ‘brengen’ door ademhaling (in via neus en dan lang uitpuffen in stootjes). Daardoor had ik veel sneller 10 cm ontsluiting dan de vorige keer! En na 7 minuten persen was ze er (vorige keer 65 minuten geperst!). Geen hechtingen, dit keer. Oftewel, de lessen waren heel bruikbaar, bedankt! Ik kijk terug om een mooie bevalling.

Vrouw 28 jaar, april 2015
Ik heb bijna 4 maanden zwangerschapsyoga bij Jannie gevolgd. Heel fijn om je even bewust te focussen op je lichaam, je kindje en je zwangerschap en te leren te luisteren naar je eigen lichaam. Ze luistert goed naar hoe het met je gaat en heeft voor ieder persoonlijk goede en praktische tips en oefeningen. De oefeningen waren goed toepasbaar tijdens de zwangerschap en tijdens de bevalling.

Fryda, maart 2015
De ademhalingsoefeningen hebben mij geholpen en heb ik gebruikt voor de keizersnede. Dit gaf mij rust en ik was daardoor erg ontspannen. Mede hierdoor heb ik de bevalling ook erg positief ervaren. Ook het concentreren op een mooi moment door met duim en middelvinger contact te maken, heb ik kunnen gebruiken. De oefeningen rekken en strekken, ontspanningsoefeningen heb ik vooral tijdens de zwangerschap veel aan gehad. De lastige oefeningen voor het bekken heb ik tijdens de lessen al achterwege gelaten, vanwege mijn bekkenklachten.

Dianne, januari 2015
De lessen van zwangerschapsyoga waren erg leerzaam. Het zorgde er onder andere voor dat ik me erg bewust was van mijn houding. We waren niet alleen op een verantwoorde manier aan het inspannen, we leerden ook hoe we konden ontspannen. Dit was zeker handig voor tijdens de bevalling. Ik kan het iedere zwangere vrouw aanraden en ben tijdens een eventuele volgende zwangerschap zeker weer van de partij!

Froukje, september 2014
Ondanks dat het mijn tweede zwangerschap was, heb ik een aantal lessen zwangerschapsyoga gevolgd ter voorbereiding op de bevalling. Bij de eerste bevalling had ik namelijk ervaren dat het in je voordeel werkt je goed te kunnen ontspannen en in jezelf gekeerd te kunnen zijn, zodat je bewust bent van de processen die je lichaam tijdens een bevalling doorloopt. Daarnaast gold voor mij dat mijn tweede zwangerschap veel onbewuster was verlopen in vergelijking met mijn eerste zwangerschap. Ik vergat soms bijna dat ik zwanger was, met dank aan nummer een. Door de zwangerschapsyoga heb ik geleerd naar mijn lichaam te luisteren, contact te maken met mijn innerlijke en de baby. Ik zag de lessen als een heerlijk moment voor mijzelf en de baby.